Екологічність електромобілів: міфи і реальність
Електромобілі зобов'язані своєму масовому поширенню тренду на екологічність, який останні роки набирає обертів у світі. Боротьба за екологію, зниження викидів СО2 та інші фактори зменшення згубного впливу на навколишнє середовище, піднесли електромобілі в ранг панацеї від глобального забруднення і потепління.
Але все далеко не так райдужно, оскільки автосвіт фактично розділився на электромобильных оптимістів і скептиків, який дають собі відповідь на питання "екологічності електрокарів" по-різному.
Чистий вихлоп і "вуглецевий слід"
Почнемо з простого тези, до якого апелюють усі електромобільні скептики - незважаючи на чистий вихлоп, електрокари заряджаються енергією, яку продукують електростанції на викопному паливі.
Якщо взяти дослідження, які не оплачені і не пролобійовані нафтовими компаніями, то ми побачимо, що електрокар використовує тільки 2/3 аналогічного обсягу енергії для бензинового автомобіля на подолання однакового з ним відстані.
У сухих цифрах це виглядає так. Щоб добути енергії для подолання 100 км паливним автомобілем потрібно 26 Мдж (мегаджоулей), ще 142 Мдж потрібно самому автомобілю для того щоб проїхати дистанцію.
У випадку з електрокаром потрібно 74 Мдж для вироблення енергії для 100 км пробігу і всього 38 Мдж, щоб проїхати певну відстань.
Як бачимо електромобілі більш раціонально використовують енергію і в глобальних значеннях споживають менше викопного палива забруднює навколишнє середовище.
Ще одним аспектом визначення екологічності електромобілів, є таке поняття як "вуглецевий слід". Це ланцюжок прямих і непрямих викидів шкідливих речовин автотранспортом, яка враховує всі аспекти визначають можливість використовувати автомобіль або електрокар.
Сюди входять не тільки викиди з вихлопної труби автомобіля, але і забруднення від видобутку палива, його переробки, транспортування, а також від самого виробництва автомобілів. Грубо кажучи, мова йде про шляхи, яке паливо проходить від свердловини в землі до автозаправки або електростанції для вироблення електрики.
"Вуглецевий слід" електрокарів значно нижче, ніж у паливних автомобілів, а значить демонструє більш високу екологічність. Навіть, якщо в момент свого виробництва електрокар викидає більше СО2, то в процесі своєї експлуатації він багаторазово нівелює це більш низьким рівнем шкідливих викидів, у тому числі при використанні електроенергії зі станцій на викопному паливі.
Тут же можна відразу сказати про те, що екологічність електрокарів більше проявляється не в них самих, а в енергії, яку вони використовують. В деяких регіонах світу експлуатація електромобілів взагалі не має ніякого вихлопу, оскільки електроенергія для їх зарядки проводиться від поновлюваних джерел. Яскравий приклад того Норвегія, яка носить титул самої электромобильной країни у світі вже кілька років поспіль.
Враховуючи даний факт, величину екологічності електромобілів потрібно порівнювати по багатьом параметрам, адже в державах з розвиненою енергетикою це може бути абсолютні 100%, в інших значно менше.
Як йдуть справи з екологічністю виробництва електромобілів?
В цьому питанні скептики дійсно можуть тріумфувати. Як було зазначено вище, під час виробництва електромобілів, шкідливі викиди в навколишнє середовище дійсно вище. Для моделей однакового класу, співвідношення приблизно 5,6 т СО2 проти 8,8 т СО2, на користь паливного автомобіля. Тобто при виробництві одного електрокара шкідливих речовин викидається на 3 тонни більше, причому половина від всіх шкідливих викидів доводиться на виробництво електрокара, а його батареї.
Тому в даному конкретному випадку, певна частка скептицизму у відношенні електромобілів є. Заперечувати це можуть тільки найзапекліші прихильники електротранспорту.
Проте є привід не засмучуватися, тому що технології не стоять на місці. Проблема неекологічність АКБ вирішується, як за рахунок заміни хімічного складу, так і розробкою батарей з великих ресурсом експлуатації, що дозволить додатково зменшити навантаження на екологію під час використання електромобілів.
Утилізація електромобілів - загроза екології?
Это не может быть правдой, как минимум потому, что с технической точки зрения, электрокары более простые устройства, чем ДВС-авто. В них меньше движущихся частей, а их трансмиссия представляет собой небольшой электромотор. Утилизировать электрокар как конструкцию не представляет особого труда и даже проще, чем ДВС.
Проблема заключается только в утилизации аккумуляторной батареи, которую нужно отправлять на повторную переработку, как отдельный элемент конструкции электрокаров.
Процесс утилизации АКБ сложный, довольно дорогой и на сегодня нет единой технологии для этого процесса. В данное время АКБ чаще не утилизируют, а дают им “вторую жизнь” в различных системах накопления и сохранения энергии.
Однако рано или поздно процесс утилизации будет упрощен, стандартизирован и станет дешевле. Многие компание уже извещают о своих успехах в этом направлении, а значит прорыв не заставит себя долго ждать.
В качестве вывода можно сказать следующее. Экологичность электромобилей, как транспорта снижающего вредные выбросы, это факт.
Разумеется, что речь не идет о полностью нулевом снижении, а о существенном сокращении негативного влияния на окружающую среду. Полностью отказаться от вредных выхлопов в автомобильной отрасли попросту невозможно, но эксплуатация электрокаров в разы экологичнее топливных авто. Если например, половина автомобилей такого города как Киев стали полностью электрическими, жители мгновенно почувствовали это лично на себе за счет совершенно другой экологии городской среды.
Проблемы на данный момент остаются только в производстве и утилизации комплектующих электромобилей. Поэтому экологичность электромобилей можно подвергнуть сомнению и скептики в ряде аспектов будут отчасти правы.
Однако оценивая глобальное влияние электромобилей на окружающую среду, чего часто не делают критики, обращая внимание только на очевидные факты, мы можем утверждать, что электрокары толерантнее к природе, чем ДВС-авто.
В будущем же, развитие электромобильной отрасли еще больше направят на снижение негативного влияние на экологию. В производстве топливных автомобилей такое попросту невозможно, так как техническое развитие и технологии уперлись в потолок своих возможностей.
- Битва зарядних стандартів: CHAdeMO проти CCS Combo?Два стандарти пропонують швидку зарядку постійним струмом. Але чому ж рішення для комфорту власників електромобілів конкурують між собою, або що не так з CHAdeMO?Битва зарядних стандартів: CHAdeMO проти CCS Combo?
- ТОП китайських електромобілів в Україні в 2021 роціКитай в даний час є найбільш активною країною планети за темпами поширення електрокарів. Завдяки великому ряду імпортерів "електромобільна Китай" досить широко представлений на нашому ринку і різко набирає темп.ТОП китайських електромобілів в Україні в 2021 році